Kundtjänst

Ring oss gärna

Vi ger inte personlig rådgivning över telefon, men svarar på dina frågor om tjänstepensionen ITP eller gällande rådgivningstjänsten. Säkerställ gärna att du inte anger känsliga uppgifter i onödan när vi kontaktar oss.

0770-330 025 Öppet vardagar: 08:30-16:30

Har du frågor eller synpunkter?

Säkerställ gärna att du inte anger känsliga uppgifter i onödan när du kontaktar oss.

Välj ärende

Vanliga frågor och svar

  • Varför ska jag logga in i PTK Rådgivningstjänst?

    När du loggar in hämtar vi information om dina nuvarande försäkringar, så att vi kan ge dig en helhetsbild ditt försäkringsskydd i dag. Du får dessutom konkreta och personligt anpassade råd om hur du kan förbättra dina försäkringar för framtiden om du blir sjuk, går i pension eller skulle dö i förtid. Om något förändras i ditt privat- eller arbetsliv bör du logga in och ta reda på om dina tidigare råd fortfarande är aktuella.

    Eftersom vi hanterar känslig information är det viktigt att vi vet att du är du. Därför måste du ha e-legitimation för att använda tjänsten.

    I PTK Rådgivningstjänst får du råd om vilka val du bör göra och var du gör dem.

  • Vem kan använda PTK Rådgivningtjänst?

    För att du ska kunna använda rådgivningstjänsten ska du

    1. Ha tjänstepensionen ITP
    2. Just nu ha ett jobb där du tjänar in till din ITP varje månad
    3. Ha en e-legitimation. Läs om hur du skaffar e-legitimation.

    Om din arbetsgivare under en period inte betalar in premien till ITP-försäkringen – till exempel för att du är långtidssjuk eller föräldraledig – kan du inte använda PTK Rådgivningstjänst under den perioden.

  • Vad är ett fackförbund?

    Ett fackförbund är en organisation av arbetstagare. Fackförbundet stödjer sina medlemmar i frågor om till exempel löner, anställningsvillkor och arbetsmiljö. Fackförbund ger arbetstagarna inflytande i organisationen eftersom förbundet har en representant med i högsta styrelsen. Som arbetstagare väljer du själv om du vill gå med i ett fackförbund. Ett fackförbund består av alla Sveriges fackföreningar inom en viss bransch.

  • Lämnar ni mina personuppgifter vidare till någon annan?

    Nej, vi lämnar inte dina uppgifter till någon annan. Däremot mejlar vi vid enstaka tillfällen ut information till dig om att det är dags att logga in i rådgivningstjänsten och göra en ny rådgivning. Om du inte vill att vi ska kontakta dig med den typen av mejl kan du höra av dig till oss på vårt kontaktformulär eller skriva till oss på följande adress:

    Förhandlings- och samverkansrådet PTK
    Kungsgatan 57 A
    111 22 Stockholm

  • Fungerar PTK Rådgivningstjänst i mobiltelefonen?

    Ja, PTK Rådgivningstjänst fungerar i mobiltelefonen, men själva rådgivningen gör du bäst på en dator eller en liggande surfplatta. Det innebär att du kan använda din mobil för att läsa bakgrundsinformationen och för att logga in och starta hämtningen av försäkringsuppgifter. Rådgivningsdelen, som du kommer till därefter, är däremot inte anpassad för mobiltelefoner.

  • Hur får jag en påminnelse om att det är dags att gå igenom rådgivningen igen?

    På Min sida kan du kryssa i att du vill ha en påminnelse om att gå igenom en årlig rådgivning. Du får då en påminnelse via e-post.

  • Varför behöver jag gå igenom en rådgivning igen, trots att jag har gjort det tidigare? Hur ofta behöver jag göra det?

    För att råden ska vara aktuella bör du gå igenom rådgivningen ungefär en gång om året. Det kan hända mycket i livet på ett år som kan påverka rådgivningen. Du bör gå igenom rådgivningen varje gång din situation förändras på något sätt, till exempel när du byter jobb, får ny lön eller när din familjesituation ändras.

  • Varför ska jag använda PTK Rådgivningstjänst när jag har gratis rådgivning via min arbetsgivare?

    Det är en fördel att få information från flera olika källor. För dig som även får rådgivning via arbetsgivaren rekommenderar vi att du jämför råden du får och värderar dem. Du kan till exempel gå igenom rådgivningen i PTK Rådgivningstjänst innan du träffar din försäkringsmäklare och ta med dig råden dit. Då kan du ställa följdfrågor till försäkringsmäklaren om skillnaderna mellan råden, och det blir lättare för dig att värdera de skäl som försäkringsmäklaren ger dig för att välja en viss lösning.

    PTK Rådgivningstjänst tar inte ut någon ersättning för rådgivningen - inte från dig, din arbetsgivare eller något av de fösräkringsbolag som du får råd att teckna försäkring i.

  • Hur gör jag om jag vill låta någon annan se de råd jag får via PTK Rådgivningstjänst? Kan jag lämna en fullmakt till min rådgivare?

    Du behöver personligen logga in i PTK Rådgivningstjänst med e-legitimation för att komma åt råden. När du har gått igenom rådgivningen kan du ladda ner dina råd som en pdf-fil. Pdf-filen kan du visa för en annan person som behöver få tillgång till informationen. Du kan förstås även låta den andra personen sitta med dig när du är inloggad i tjänsten.

  • Kan jag använda rådgivningstjänsten när jag har haft ITP tidigare men inte har det längre?

    Du kan i dag bara använda PTK Rådgivningstjänst om du just nu har ett jobb där du tjänar in ITP. Det beror på att vi inte har möjlighet att inhämta aktuella uppgifter om dig från Collectum.

  • Vad gör jag när rådgivningstjänsten säger att jag inte har ITP fast jag har det?

    För att du ska kunna använda rådgivningstjänsten behöver du just nu ha ett jobb där du tjänar in ITP. Om det stämmer för dig och du ändå inte kan logga in kan du kontrollera om din arbetsgivare har rapporterat in dig till Collectum.

    Om din arbetsgivare under en period inte betalar in premien till ITP-försäkringen – till exempel för att du är långtidssjuk eller föräldraledig – kan du inte använda PTK Rådgivningstjänst under den perioden.

  • Varför kan jag inte använda rådgivningstjänsten när jag har startat eget?

    För att kunna använda rådgivningstjänsten behöver du just nu ha ett jobb där du tjänar in tjänstepensionen ITP. Om du har ett aktiebolag kan du gå med i ett arbetsgivarförbund och teckna en ITP-plan. När du har gjort det kan du använda rådgivningstjänsten igen. Om du har en enskild firma kan du inte ha ITP och kan därför inte använda rådgivningstjänsten.

  • Varför kan jag inte använda rådgivningstjänsten efter att jag har bytt jobb?

    För att använda PTK Rådgivningstjänst behöver du ha ett jobb där du tjänar in tjänstepensionen ITP. Om din nya arbetsgivare har ett annat pensionsavtal än ITP kan du inte använda PTK Rådgivningstjänst. Om du har ITP genom ditt nya jobb behöver din nya arbetsgivare anmäla dig till Collectum. Kontrollera om din arbetsgivare har skickat in en anmälan.

    Läs mer:
    www.collectum.se

  • Får jag bättre rådgivning hos en personlig rådgivare än i PTK Rådgivningstjänst?

    Det går inte att säga om ett råd är bättre än något annat förrän man har facit i hand. Däremot kan du vara säker på att  PTK inte säljer några produkter och får inte ersättning eller provision från något försäkringsbolag. PTK ger dig stöd att själv ta ansvar och anpassa ditt försäkringsskydd efter dina egna behov till så låga avgifter som möjligt.

  • Varför kan jag inte göra mina val direkt i rådgivningstjänsten?

    PTK har i dag inte något avtal med Collectum och Pensionsmyndigheten som gör att du kan göra dina val direkt i PTK Rådgivningstjänst. Du får råden och du får en checklista som beskriver hur du, steg för steg, ska gå tillväga för att följa råden. 

  • Varför måste jag ge er fullmakt?

    När du använder PTK Rådgivningstjänst ger du oss fullmakt att hämta information om dina försäkringar från ett antal försäkringsbolag. Informationen använder vi för att ge dig så bra råd som möjligt. Vi har inte rätt att hämta information om dina försäkringar utan att du ger oss fullmakt.

  • Hur kan rådgivningstjänsten vara gratis? Hur finansieras den?

    PTK har inget vinstintresse och får inte provision från något försäkringsbolag, oavsett vilka råd vi ger. Vår rådgivning påverkas alltså inte av vilka försäkringar du väljer. PTK Rådgivningstjänst finansieras med pengar som Svenskt Näringsliv och PTK har kommit överens om att använda för att informera om tjänstepensionen ITP.

  • Varför ska PTK ge mig råd?

    Ett av PTK:s uppdrag är att informera dig om vilka försäkringar du har. En viktig del av dina försäkringar är tjänstepensionen ITP. PTK förhandlar med Svenskt Näringsliv om villkoren för din tjänstepension och ser till att det blir så bra som möjligt för dig. PTK Rådgivningstjänst ger dig kostnadsfri rådgivning som hjälper dig att anpassa din tjänstepension till dina behov.

  • Vad är PTK?

    PTK förbättrar villkoren och ökar tryggheten på arbetsmarknaden för privatanställda tjänstemän. Vår organisation består av 27 fackförbund som samverkar om förhandlingar, utbildning och information. PTK representerar dig i förhandlingar om bland annat pension, försäkringar, omställning och arbetsmiljö.

  • Hur kontaktar jag er för att få hjälp?

    Du kan kontakta oss via vårt kontaktformulär eller ringa vår kundservice på 0770-330 025. Då kan du få hjälp om du har tekniska problem eller svårigheter att använda tjänsten. Du kan också ställa generella frågor om tjänstepensionen ITP. Kundservice ger inte personliga råd om pension.

  • Kan jag få personlig rådgivning via e-post eller telefon från PTK?

    Nej, vi ger inte råd via e-post eller telefon. Men du som har ett jobb där du tjänar in till tjänstepensionen ITP kan få personliga råd om pensioner och försäkringar via PTK Rådgivningstjänst dygnet runt.

    www.minpension.se kan alla som vill göra en prognos för sin pension.

    Läs mer:
    www.collectum.se (frågor om ITP och ITPK)