Kundtjänst

Ring oss gärna

Vi ger inte personlig rådgivning över telefon, men svarar på dina frågor om tjänstepensionen ITP eller gällande rådgivningstjänsten. Säkerställ gärna att du inte anger känsliga uppgifter i onödan när vi kontaktar oss.

0770-330 025 Öppet vardagar: 08:30-16:30

Har du frågor eller synpunkter?

Säkerställ gärna att du inte anger känsliga uppgifter i onödan när du kontaktar oss.

Välj ärende

Vanliga frågor och svar

  • Vad är det för kompletterande försäkringsinformation som jag ska bidra med?

    Om du har en sjukförsäkring, ett efterlevandeskydd eller en pensionsförsäkring i ett försäkringsbolag som vi inte hämtar uppgifter från behöver du själv lägga till den informationen under rådgivningen. Det är det vi menar när vi i användarvillkoren pratar om kompletterande försäkringsinformation.

    I Rådgivningstjänst.se får du också fylla i andra uppgifter om dig själv, till exempel hur du bor, din arbetssituation, hur höga risker du är beredd att ta och hur ofta du vill se över dina placeringar. Du får också lämna uppgifter om din familjs inkomster och behov. Följ bara flödet i Rådgivningstjänst.se så framgår det vilka uppgifter du behöver fylla i.

  • Hur kommer jag vidare om rådgivningstjänsten inte kan hämta uppgifter från ett av försäkringsbolagen?

    Första gången du loggar in i rådgivningstjänsten, och varje gång du loggar in och det har gått mer än två veckor sedan sist, uppdateras dina pensionsuppgifter från försäkringsbolagen. Det tar normalt cirka 15 minuter. Ibland kan det hända att det tar längre tid; oftast beror det på hög belastning hos något av försäkringsbolagen. Då föreslår vi att du

    1. avvaktar och försöker igen lite senare
    2. skickar oss ditt personnummer via kontaktformuläret, så kan vi starta om hämtningen.

    PTK Rådgivningstjänst behöver hämta information från alla de möjliga försäkringsbolagen. Det innebär att om hämtningen från något av bolagen inte fungerar så kan du inte gå vidare – även om du inte har några försäkringar i just det bolaget.

  • Vad är det för schablon ni använder för att beräkna min allmänna pension?

    Om du själv inte kan eller vill ange hur stor din allmänna pension är gör vi en schablonberäkning åt dig. Antagandet bygger på vilken lön du har i dag och när vi tror att du började jobba.
    Resultatet när vi räknar med schablonen blir en ungefärlig uppskattning. Dina exakta värden hittar du i ditt orange kuvert från Pensionsmyndigheten eller på minpension.se

  • Vad gör ni med uppgifterna som jag fyller i om mig själv?

    Alla uppgifter du fyller i om dig själv i PTK Rådgivningstjänst används för att kunna ge dig rådgivning eller om vi behöver kontakta dig. Vi lämnar inte vidare några uppgifter.

  • Varför stämmer inte min lön i rådgivningstjänsten?

    Uppgifterna om din lön hämtar vi från Collectum, som är valcentral för ITP. Din arbetsgivare rapporterar in din lön dit. Om din lön inte stämmer i rådgivningstjänsten kan du först kontrollera det med Collectum och därefter kontrollera att din arbetsgivare har rapporterat in rätt lön.

    Om du har ITP 1 visar PTK Rådgivningstjänst din snittlön de senaste månaderna. Om du haft lägre inkomst än normalt under några månader, till exempel för att du har varit sjuk eller föräldraledig, kan rådgivningstjänsten visa en lägre lön än din nuvarande. Samma sak gäller om din lön nyligen har ändrats, eftersom rådgivningstjänsten visar ett snitt av de senaste månadernas lön.

  • Varför saknas en av mina försäkringar?

    På flera ställen i rådgivningen visas en lista över dina försäkringar. Det kan hända att någon av dina försäkringar saknas i listan. En anledning kan vara att den finns i ett försäkringsbolag som ännu inte har anslutit sig till PTK Rådgivningstjänst. Du kan då själv lägga till försäkringen genom att klicka på ikonen ovanför listan. 

  • Varför står det inte samma tjänstepensionsbelopp i rådgivningstjänsten som på försäkringsbolagets webbplats?

    Om beloppen skiljer sig kan det bero på att informationen har hämtats vid olika tidpunkter. Det kan också bero på att du själv har lagt till en försäkring vars värde inte uppdateras automatiskt. Du kan alltid korrigera värdet på försäkringar du lagt till själv. 

  • Varför lämnar inte alla försäkringsbolag uppgifter till tjänsten?

    Alla försäkringsbolag har inte haft möjlighet att ansluta sig till PTK Rådgivningstjänst ännu av olika anledningar, till exempel tekniska resurser. PTK måste ha ett avtal med varje bolag – eller bank eller pensionsinstitut – för att få hämta dina personliga försäkringsuppgifter.

  • Hur ofta uppdateras pensionsuppgifterna i rådgivningstjänsten?

    Varje gång du loggar in i rådgivningstjänsten och det har gått mer än två veckor sedan du loggade in sist så uppdateras dina pensionsuppgifter från Alecta, AMF, Danica, SEB Trygg Liv, SPP Liv, Skandia, Swedbank och Länsförsäkringar

    Även uppgifter om den allmänna pensionen hittar du i rådgivningstjänsten. De uppgifterna får du själv ange eller låta oss schablonberäkna. Du hittar dina uppgifter i det orange kuvertet som du får varje år från Pensionsmyndigheten eller på minpension.se.

    Läs mer:
    www.collectum.se
    www.pensionsmyndigheten.se

  • Är ni kompatibla med GDPR?

    På Rådgivningstjänst.se använder vi oss av kakor och mätverktyg för att kunna tillhandahålla våra användare en så bra tjänst som möjligt. Vid ditt första besök i PTK Rådgivningstjänst kommer du tillfrågas om du vill hjälpa oss genom att låta oss samla information om ditt besök. Vill du inte det kan du ändå använda tjänsten som vanligt. Tar du bort kakor från webbläsaren försvinner också annan lagrad information såsom lösenord.

    Vill du ändra ditt svar vad gäller kakor och statistikinhämtning måste du tömma din webbläsare på kakor från tjänsten manuellt. Det gör du på olika sätt beroende på vilken webbläsare du använder:

    Google Chrome

    Klicka på Din profil uppe till höger. Gå in i Menyn och välj Sekretess och säkerhet under fliken Avancerat. Klicka sedan på Rensa webbinformation, och ta där bort Cookies och andra webbplatsdata.

    Safari

    Klicka på Safari uppe i det vänstra hörnet. Klicka sedan på Inställningar och sedan på Integritetsskydd. Klicka på Hantera webbplatsdata, markera en eller flera webbplatser och klicka på Ta bort eller Ta bort alla. Att ta bort dessa data kan minska spårningen, men kan även logga ut dig från webbplatser eller ändra deras beteende.

    Mozilla Firefox

    Klicka på menyknappen och välj Inställningar. Välj panelen Sekretess & säkerhet och gå till avsnittet Historik. I rullgardinsmenyn bredvid Firefox kommer att välj Använd anpassade inställningar för historik. Klicka på Visa kakor för att öppna fönstret Kakor. Skriv in namnet på webbplatsen vars kakor du vill ta bort i fältet Sök. Kakor som matchar sökningen kommer att visas. Markera de kakor i listan som du vill ta bort och klicka på Ta bort.

    Microsoft Edge

    Gå in på Hubben (en stjärnikon i det högra hörnet) och välj Historik. Klicka på Välj vad du vill radera och välj Cookies och sparade webbplatsdata. Klicka sedan på Radera.

    Microsoft Explorer

    Klicka på ikonen Verktyg i det övre högra hörnet. Gå in på Säkerhet och välj Ta bort webbhistorik. Kryssa i Cookies och Webbplatsdata, och klicka sedan på Ta bort.